Gratis danskundervisning?

Har I udenlandske medarbejdere – og bruger de retten til gratis danskundervisning? Alle udlændinge med lovligt ophold i Danmark har ret til gratis danskuddannelse. Dansk er en vigtig nøgle til trivsel og fastholdelse, og derfor kan arbejdspladsen med fordel støtte internationale medarbejdere i at lære dansk. Hør mere om mulighederne, når Københavns Sprogcenter og Foreningen Nydansker inviterer til fyraftensmøde den 31. januar i København.

Når internationale medarbejdere flytter til Danmark, er jobbet i fokus. Er arbejdssproget engelsk, kan der godt gå flere år, før de selv bliver opmærksomme på, at der også er behov for at lære dansk. Men undersøgelser viser, at dansk har stor betydning for, hvorvidt de falder til og kan forestille sig en fremtid i Danmark – eller om de skynder sig videre i deres søgen efter det gode arbejds- og familieliv.

Dansk fastholder internationale medarbejdere

Flere og flere danske virksomheder, der rekrutterer medarbejdere fra udlandet, får øjnene op for, at danskundervisning kan være nøglen til fastholdelse. Selvom det er problemfrit at klare de faglige opgaver på engelsk, har danskkundskaberne betydning for det sociale liv både med kollegerne og uden for jobbet.

Det er en af grundene til, at IT-virksomheden Momondo har valgt at tilbyde danskundervisning på arbejdspladsen til internationale medarbejdere. Netop nu er der tre hold på forskellige niveauer, der modtager dansktimer på arbejdspladsen hver mandag efter fyraften. Se mere om dansk hos Momondo i denne video:

Danskundervisning er gratis de første år i Danmark

Det er gratis for alle udlændinge, der har lovligt ophold, at modtage danskundervisning i op til fem år efter ankomsten til Danmark. Undervisningen udbydes inden for tre forskellige danskuddannelser afhængig af uddannelsesniveau på mere end 50 sprogcentre landet over. De tre danskuddannelser er målrettet kursister med forskelligt uddannelsesniveau. Se mere om danskuddannelserne her.

For internationale medarbejdere og andre selvforsørgede udlændinge indføres der fra januar 2018 en klippekortsordning. Klippekortet giver ret til 3,5 års gratis danskundervisning over en femårig periode. Det betyder, at det er vigtigt, at den enkelte kommer i gang med dansktimerne hurtigst muligt, hvis de vil have gavn af retten til gratis danskundervisning.

Som arbejdsgiver kan der være god ræson i at gøre nye medarbejdere med udenlandsk baggrund opmærksomme på retten til danskundervisning og så vidt muligt hjælpe dem til at prioritere dansktimerne.

Få tid til dansk i et travlt arbejdsliv

Det er naturligt, at jobbet fylder meget for højtkvalificerede internationale medarbejdere. De er talentfulde og besætter stillinger, der kræver fokus og energi, også uden for kontortid. Det betyder dog, at mange har svært ved at finde tid og overskud til også at gå til dansk ved siden af arbejdet. Men det kan godt lade sig gøre at lære dansk parallelt med en karriere.

”På Københavns Sprogcenter anstrenger vi os for at tilbyde danskundervisning, som kan kombineres med en travl hverdag med et krævende job og måske også et krævende familieliv. Det betyder, at vi har hold på snart sagt alle tidspunkter af døgnet, og også om lørdagen. Vi tilbyder online forløb, og vi er løbende i dialog med hver kursist om deres individuelle behov,”  fortæller Poul Neergaard, forstander ved Københavns Sprogcenter. Han understreger, at der også er mulighed for at indrette danskundervisningen efter virksomhedens behov, sådan som det fx er gjort hos Momondo:

”Har virksomheden nok medarbejdere med behov for danskundervisning, kan vi flytte den gratis undervisning ud på arbejdspladsen og tilpasse både form og indhold til jeres ønsker. Og vi kan også tilrettelægge skræddersyede forløb, hvor der eksempelvis bruges sprogmentorer eller gives målrettet undervisning med et specifikt formål. ”

Kom og hør mere om mulighederne den 31. januar kl. 16-17.30 i København. Det er gratis at deltage. Læs mere og tilmeld dig her.

Tilmelding til nyhedsbrev

More information Ok Decline