Ny app fremmer hverdagsintegration

Succesfuld integration kan opnås gennem gensidige relationer mellem gamle og nye borgere i lokalsamfundet. Derfor er BL – Danmarks Almene Boliger og Foreningen Nydansker gået sammen om app’en ’Velkommen’, som opfordrer beboere og ansatte i de almene boligområder til at tage godt imod nyankomne flygtninge.

Danmark har netop fået sin første app om god modtagelse af flygtninge. App’en ’Velkommen’ henvender sig til de personer, som møder flygtninge i deres hverdag i de almene boligområder, og som kan hjælpe de nye beboere med at finde sig til rette i lokalområdet. Bent Madsen, direktør i BL – Danmarks Almene Boliger, fortæller:

”De almene boliger har altid taget et samfundsansvar. Ikke alle flygtninge skal bo alment, men mange skal og for at sikre et godt naboskab opfordrer vi beboere, afdelingsbestyrelser og ansatte til at byde de nye velkommen. Flygtninge har som udgangspunkt ingen erfaringer med at bo alment, og det kræver derfor lidt hjælp at lære boligafdelingens faciliteter, traditioner og regler at kende. En god modtagelse i boligområdet danner grobund for en god integration i det danske samfundet.”

Vejledning i godt naboskab

App’en indeholder inspiration til den første kontakt, godt naboskab, kultur og kommunikation til henholdsvis bestyrelser, driftsmedarbejdere og beboere i de almene boligområder. Her kan de få lavpraktiske råd til, hvordan de overkommer sprogbarrierer og kommer i kontakt med flygtninge i området samt hvilken hjælp, de nye naboer ofte sætter pris på. Netop den lille håndsrækning i hverdagen kan gøre en stor forskel, når man er ny i Danmark. Med app’en er det ifølge Foreningen Nydanskers direktør, Torben Møller-Hansen, blevet nemmere at tage fat på:

”God modtagelse og spirende naboskab handler om, at man hjælper hinanden. Som nabo til flygtninge kan man gøre en enorm forskel ved at byde de nye beboere velkommen og introducere dem til lokalområdet. Det kan for eksempel være på et helt lavpraktisk niveau at vise, hvor vaskerummet er, hvordan man sorterer affald og hvilke regler der gælder i bebyggelsen. På den måde kan man undgå konflikter og opbygge en god kontakt allerede fra starten, ”

App’en indeholder også generel information om blandt andet asylsystemet i Danmark, samt hvordan flygtninge boligplaceres i kommunerne, når de har opnået asyl. Desuden er der henvisninger til frivilliggrupper, sproghjælp og andre relevante aktører, som naboer og flygtninge kan hente hjælp hos.

App’en kan bruges af alle, som ønsker gode råd om naboskab og god modtagelse af flygtninge, men henvender sig særligt til beboere/naboer, afdelingsbestyrelser og ansatte i de almene boliger.

’Velkommen’ er gratis og kan hentes i App Store og i Google Play.

Tilmelding til nyhedsbrev