Værtsprogram har budt nye københavnere velkomne

Foreningen Nydansker har i otte år samarbejdet med Københavns Kommune om integrationsprogrammet Copenhagen Host Program. En ny evaluering af programmet viser, at indsatsen i høj grad har forbedret nytilkomnes muligheder for at lande et kompetencesvarende job og styrket tilhørsforholdet til Danmark.

Stor efterspørgsel og engagement

Fra 2011 til 2019 har Copenhagen Host Program muliggjort at nytilkomne borgere kunne matches med frivillige karriere - eller kulturværter. I løbet af 6 måneder var formålet med et mentorforløb at få hjælp til at finde og søge kompetencesvarende arbejde eller med at falde til socialt og kulturelt. Vi er stolte over at have kunne have matchet ca. 2000 nytilkomne borgere med frivillige værter fra vores mentorkorps. I 2019 lykkedes det endda at matche de deltagende nytilkomne borgere før tid, som tyder på en stor efterspørgsel og de frivillige værters engagement. Helle Meineche, som har været mentor for 5 deltagere i programmet, beskriver sit udbytte af programmet således:

Jeg får energi af at hjælpe de nye danskere, som har ambitioner om at skabe sig et professionelt liv i Danmark. Alle dem jeg møder er dedikerede i deres bestræbelser på at få et professionelt liv i Danmark. Jeg har haft kontakt med mange af dem efter afslutningen af et mentorforløb, og jeg ser at hovedparten af dem får realiseret deres professionelle planer. Det gør mig glad. Jeg bidrager til at få nogle dygtige mennesker ind på arbejdsmarkedet, og ofte meget hurtigt efter at de har etableret sig i Danmark" (Helle Meineche, Head of Regulatory Risk, Realkredit Danmark A/S, Danske Bank Koncernen).

47 % er videre i job efter karriereforløb

Resultaterne taler sit tydelige sprog – det har været et rigtig vellykket integrationsprogram, som har gjort at mange nytilkomne borgere er kommet hurtigt i kompetencesvarende arbejde, og samtidig har betydet, at de føler sig bedre inkluderet i Danmark. Det er sket gennem øget kendskab til det danske arbejdsmarked og med en udvidelse er deres netværk.

Evalueringen af Copenhagen Host Program finder, at der i 2019 var 47% af deltagerne i karriereforløb, som kom i et kompetencesvarende job efter blot 6 måneder - en stigning fra de 39% som gjorde sig gældende i 2016. Endvidere var der i 2019 85%, der erfarede at deres sociale netværk blev udvidet efter at have været en del af programmet. Langt størstedelen (95% i 2016 og hele 100 % i 2019) af deltagerne mener, at det samlet set har været gavnligt at mødes med deres vært. Helle Meineche beskriver programmets relevans således:

Jeg oplever, at det for de fleste er rigtigt godt at have en person, som man kan støtte sig til, når man som ny i Danmark og skal skabe sig et professionelt liv hér. Vigtigst af alt skaber forløbet et trygt rum hvor den enkelte mentee kan stille alle de spørgsmål, der optager dem i relation til at få et professionel liv i Danmark. Særligt de kulturelle spørgsmål fylder meget. Der kan være store kulturelle forskelle mellem Danmark og deres hjemland, også på arbejdspladsen” (Helle Meineche, Head of Regulatory Risk, Realkredit Danmark A/S, Danske Bank Koncernen).

Copenhagen Host Program har givet en stor erfaringsbaseret viden

Evaluering finder altså, at Copenhagen Host Program har gjort en stor forskel for Københavns nytilkomne borgere i forhold til både beskæftigelse og en bedre kulturel og sociale forståelse. Programmet blev lukket i 2019, men vi i Foreningen Nydansker håber, at man på et senere tidspunkt vil genoptage programmet, da det giver stort udbytte for både deltagere og frivillige. Du kan læse mere om Evalueringen af Copenhagen Host Program  pdf her (4.65 MB) .

Hvis du eller din virksomhed vil vide mere om erfaringerne eller har interesse i at samarbejde om et lignende program, er du meget velkommen til at kontakte Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., seniorkonsulent i Foreningen Nydansker.

Tilmelding til nyhedsbrev