Juni: Marie-Lydie - Skuespiller

Marie-Lydie er skuespiller og uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus. Hun står bag den kunstneriske platform ”Black to Normal”, der i juni 2021 lagde ud med reading festivalen ”Afro to the Future” på teater Grob. Det blev intet mindre end en succesfuld begivenhed, og kommer igen næste år, samme sted: ”Jeg vil gerne som mange andre før mig bidrage til mere mangfoldighed i min branche. Jeg er godt klar over at ordet “mangfoldighed” i sig selv ikke favner bredt nok i forhold til de forskelligheder, der er tale om. Jeg har startet Black to Normal, fordi jeg er træt af at snakke ind i diskursen om manglende repræsentation af etnisk mangfoldighed i mit fag. Jeg vil bare gerne have handling, og den handling må starte hos mig”

For Marie-Lydie, som er født i Cameroun og kom til Danmark som 10-årig med sin søster, var dét at komme til et nyt land og forlade alt dét, hun kendte, en hård oplevelse: Pisse  traumatisk, egentlig, at blive fjernet fra dét, man altid har kendt, og man forstår ikke, hvorfor man skal væk. Man ved ikke, hvor længe man skal være væk, om man kommer tilbage, skal man sige farvel, eller er det på gensyn til familiemedlemmer og venner. Rejsen til Europa, bare forfærdeligt”. 

Som yngre husker Marie-Lydie, at hendes mor havde et særligt ønske om, at hun skulle blive læge, mens hun selv havde en ide om, at hun ville være laborant: ”Min søster og jeg skulle være læger, men sådan noget med blod og sår og hospitaler, det kunne jeg slet ikke. Jeg var skrækslagen ved tanken. Men laborant, det lød som noget, der var lidt mere mig. Sidde i et laboratorium og blande prøver sammen og analysere og sådan noget, stille og roligt”. Interessen for scenekunst kom først senere i livet, selvom Marie-Lydie husker, at musik og kultur altid har været en stor del af hendes liv.

Jeg lyttede kun til hip-hop-musik dengang, og jeg så rigtig mange film. Alle slags film. Jeg syntes virkelig, det var fedt, og jeg lærte også rigtig meget, men jeg fortabte mig også i den verden, der var så fjern fra min egen. Det har på mange måder været en flugt og et gemmested for mig – fordi det var et enormt rart og trygt sted at være 

Tiltrækningen ved hiphop var, at det var der, hun kunne spejle sig bedst i både kunstnerne og i musikkens tekster: ”Dét med at have oplevet noget traumatisk og ikke have gode vilkår for livet og også have en hårdhed. Det kunne jeg virkelig genkende i mig”.    

 

Selvom kulturen fyldte meget, drømte Marie-Lydie ikke om at blive skuespiller, men i mødet med skuespillet oplevede hun den følelse af frihed, hun ellers kun kendte fra dans og musik. Marie-Lydie søgte ind på Den Danske Scenekunstskole og blev uddannet som skuespiller i Aarhus fra 2009-2013. Hun oplevede som færdiguddannet, at der var stor forskel på dét at være en sort kvinde på skuespillerskolen og at være en sort kvinde i teater-, film- og tv-branchen.På skuespillerskolen handlede det aldrig om, at jeg havde en anden hudfarve, eller om andre var rødhårede og havde fregner. Jeg skulle bare lære et håndværk og være en fantastisk skuespiller, for det var dét, jeg ville være. At jeg så anderledes ud, fyldte slet ikke i min bevidsthed, før jeg kom ud på den anden side og trådte ind i den levende virkelighed".

I mødet med branchen har Marie-Lydie oplevet, hvordan og hvor stor betydning netop hendes udseende har i forhold til at få tilbudt roller. 

 Jeg er sort, jeg er dansk, og jeg er fra Cameroun. Det, der er galt i min optik, er, at den sorte kvinde simpelthen ikke findes i min branche. Der bliver ikke skrevet historier om hende, og der bliver ikke skrevet roller til hende, i hvert fald ikke i Danmark

Ifølge Marie-Lydie gælder repræsentation dog ikke kun på scenen og i historierne, men også på de øvrige poster i pre-produktionen og post-produktionen. ”Det er simpelthen ikke nok bare at hyre sorte skuespillere, det er simpelthen ikke godt nok! 

Ifølge Marie-Lydie er succes en underlig størrelse, men hun oplevede eksempelvis, at Afro to the Future var en kæmpe succes: Det med at få en ide og få andre med på den og at få opbakning og blive anerkendt er en succesoplevelse. At få støttemidler til at realisere sin ide er en succesoplevelse. At publikum tager så godt imod det, og at det rører dem, er jo den vildeste succesoplevelse".

Jeg kan mærke en yes-følelse omkring 'Black To Normal', og det er vel også en form for succesoplevelse

 

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.