Succesens mange ansigter

Foreningen Nydansker sætter hvert år fokus på et tema, vi mener er vigtigt for at understøtte udviklingen af et mangfoldigt arbejdsmarked. I 2021 sætter vi gennem kampagnen ”Succesens mange ansigter” fokus på et udpluk af de mange kvinder med minoritetsetnisk baggrund, der hver dag bidrager med deres faglighed og engagement på de danske arbejdspladser.

Størstedelen af gruppen af erhvervsaktive kvinder med minoritetsetnisk baggrund brager derudad og har stor succes i deres arbejdsliv. Disse kvinders historier drukner dog ofte i mediernes fokus på den mindre gruppe af kvinder, der står uden for arbejdsmarkedet. Det ønsker vi i Foreningen Nydansker at ændre på!

I årets kampagne sætter vi derfor ansigt på 12 forskellige kvinder, der alle har det til fælles, at de har succes i deres arbejdsliv. Kampagnen skal være med til at ændre fortællingen om kvinder med minoritetsetnisk baggrund og fremhæve den værdi, som disse kvinder bidrager med i danske virksomheder og på det danske arbejdsmarked. Vi hører blandt andet historier fra sygeplejersken, slagteriarbejderen, skuespilleren, receptionisten og den ph.d.-studerende. Det gennemgående tema er kvindernes faglighed, professionelle ambitioner og arbejdsglæde.

Igennem 2021 vil I hver måned kunne lære én af de deltagende kvinder bedre at kende, når vi deler deres portrætter på Foreningen Nydanskers hjemmeside, Facebook og LinkedIn. Kampagnen er gjort mulig takket være sponsorerne af Højtidskalenderen 2021 og ikke mindst alle de dygtige og modige kvinder, der har medvirket og fortalt deres historie. En stor tak til jer alle!

Jes Vissing Tiedemann

Direktør i Foreningen Nydansker